080823

Här har det inte blivit mycket skrivet på ett tag. Det har varit mycket att tänka på för mig. Dock är det inget som rör Eroz eller hans välbefinnande.

Han hade ju en liten kaxig period för ett tag sedan. Men det har dock vänt och han har blivit lugn och allmänt duktig. På kvällarna så ligger han snällt på sin plats när vi pysslar med annat och under promenaderna är han duktig. Inget mer dra eller härja. Så länge vi inte möter en hund that is. Han vill fortfarande hälsa på alla och då riktas inte alltid all uppmärksamhet på husse eller matte.

Förut har han oftast valt att leka själv med sina leksaker. Nu har han dock börjat dela med sig och kommer hela tiden springandes till mig med sin favoritleksak "nasse": Nasse är en rosa gris som grymtar när Eroz sätter tänderna i den. Jag får ständigt kasta nasse. När nasse har fått sig en omgång av lite bita och slita så kommer vovve glatt med den till mig och jag får kasta igen. Så håller vi på. Dock lämnar han inte alltid ifrån sig nasse frivilligt. Ibland krävs det ett "loss". "Loss" och "Spotta ut" sitter f.ö. där det ska.  Jonas blir inte utsatt för samma behandling. Han behöver alltså inte kasta nasse. ;)

Vi har skaffat en ny dammsugare här hemma. Eroz uppskattade den inte alls första gången J provade den. Vips så hade jag en valp som låg och tryckte i mitt knä. Nu har han dock vant sig och bryr sig inte nämnvärt.

När jag var ute på landet för et tag sedan så hade jag placerat Eroz utomhus när jag skulle gå in en liten stund. Det brukar vi göra och det har aldrig varit några problem.  Så blev det inte denna gången. Någon minut efter att jag gått in så hör jag hur det dunsar på trappen och skrapar på dörren. Det var Eroz som haft av sin lina och bestämt tyckte att matte skulle vara där han var. Han har ständigt koll på var jag är någonstans. Jag tror bestämt vi har en lite mammig hund. Han har god kontroll på sin flock och är noga med att alla är med om vi är ute och går.

Introduktionen på valpkursen var inte direkt något fascinerande. Vi skulle lära hunden att sitta på kommando. Eroz (och även de flesta andra) kan redan sådant. Sedan fick Jonas gå iväg medan läraren skulle gå efter med Eroz i koppel. Hon sade att han var följsam. Jag tror att det blir lite mer givande längre fram.

Summan av kardemumman är att Eroz mår prima. Han är ruggigt duktig. Det känns som om något  "lossnat" och han har blivit avsevärt mer skötsam på ett par veckor. 

Angående utställningen så blir det nog inte jag som visar honom. Även om jag är med så blir det Jonas plikt att springa i utställningsringen. Jag blir helt enkelt för nervös och jag vill att hans första upplevelse på utställning ska bli så bra som möjligt och inte att han blir påverkad av att jag är stressad.

Jag ska försöka lägga upp lite bilder senare när jag plockat över dem från kameran.

080811

Nu är jag nyss inkommen från promenad med Eroz. Hur febrig och krasslig man än är så måste man ju alltid ta hand om sina djur.  Hur som helst har inte jag varit riktigt på topp idag. Jag anar att Eroz känner av det då han har tyckt att det har varit en utmärkt dag att försöka busa på alla sätt och vis. Uppmärksamhet på matte och kommandon var som bortblåsta när det fanns andra intressanta saker som bajs, andra hundar och andra människor. Envis som jag är så har vi gått samma runda 4 ggr tills Herr Eroz lugnat ner sig och faktiskt lyssnade. Folket på balkongen undrade säkert vad det var för svettig människa i pyamas som gick fram och tillbaka hela tiden.

Jag måste säga att jag inte alltid uppskattar att springa runt i stan med hund. Får hunden en tillsägelse så kan var och varannan lustigkurre (förståsigpåare brukar jag kalla dem.. :p) tycka att jag är en fruktansvärd matte som höjer rösten åt min hund. Om Eroz är kaxig så lär jag ju markera på en gång att det inte är ok. Hur kommer det se ut sedan annars?

Nu är inte Eroz olydig för jämnan. Stundtals är han mjuk och fin och lyssnar mycket bra. Vi brukar ha bra kontakt under våra promenixer och Eroz brukar kolla upp på mig och stämma av läget. Inomhus där inget annat distraherar gör han framsteg och kan numera stanna kvar på plats på kommande (utan försök att smita när han tror att man inte ser  ;)). Maten intas först efter "varsågod" och han väntar snällt utanför dörren tills han har blivit tillsagd att han får kliva in.

Imorgon börjar vi på valpkursen. Det ska bli intressant att få någon annas syn på det hela och kanske få lite fler verktyg att jobba med. Innan kursen ska vi åka iväg till landet så att Eroz kan få ösa runt för fulla muggar på gården. Det brukar vara mycket uppskattat ;) Jag återkommer med uppdatering efter kursen om hur vi tyckte att det var :]

080802

Vår försvunna laddare till kameran är återfunnen så snart blir det mer fotografering :)

I gävle är det lite ruskigt väder men Eroz och jag har varit ute och knatat ändå. Eroz finner vatten, som kommer ur stuprännor mycket intressant. Likaså finner han allt som ligger på backen mäkta intressant och verkar vara av den uppfattningen att allt ska in i hans mun. Vi har lagt märke till att han börjar få lite nya gaddar så det kliar kanske i munnen.

Jag har fått för mig att Eroz börjar få ett öra som inte riktigt hänger med som det ska. När jag googlade runt lite på nätet så läste jag att en del likställde att tejpa öron som med kupering. Dvs att det skulle vara förbjudet. Det kan väl inte stämma, eller har jag fel? En del tejpar ju t.o.m öronen på sina barn.. Hur som helst har vi inte tejpat honom.

Kloklippning har stått på schemat idag. Det går alldeles utmärkt för mig att göra det själv. Den här gången gick det ännu bättre än de föregående. Han sade inte ett knyst och låg lugnt och stilla under tiden jag klippte jag klippte. Gångerna innan har han varit lite väl intresserad av själva klotången och velat nosa på min hand när jag klippte. Nu fann han sig dock och var lugn som en ko :> Mycket bra! :)


Här övar husse och Eroz lite små kommandon

RSS 2.0