080627

Nu har Eroz fått sin vaccination. Veterinären tyckte att vår kille hade fina ögon och Eroz räckte vacker tass när han skulle ta sprutan så allt gick smidigt. :)

Vi har ju anmält oss till valpkurs i höst. Tydligen ska det också vara en "prova på"utställning då som vi tänkte vara med på.

Vi har skaffat en bilbur, som verkar mycket uppskattad. Eroz lade sig ner och sov nästan på en gång. I skrivande stund håller husse på att förminska den lite i hörnen så att den ska passa in i min (mattes) bil. Det är alltså en bur för två hundar som måste kortas någon decimeter i hörnen för att den ska gå in. Gott om plats kommer det finnas ändå :)


Misslyckade bilder

Det tål att sägas fler gånger; att fota djur är inte det lättaste. Här kan ni beskåda ett par bilder, som inte rikigt blev som de skulle.. ;)



Gemensam nämnare är: gäspning.





Sedan är det klart att en hel del kort blir bara sudd för Eroz hinner flytta på sig precis när trycker på avtryckaren osv. Det är inte alltför ovanligt att focus ligger där E skulle ha varit på bilden. Kanske borde vi ha sport-slutartid för jämnan? :D Annars är det bara att knäppa för brinnande livet när man tror sig få en bra bild. :)

Nu säger vi god natt. :)

Phew!

Som det sanna geni jag är hade jag glömt att verifiera min bloggadress så helt plötsligt kom jag inte in här. Nu har dock webblogg löst det åt mig. Danke!

Tiden går fort. Eroz växer så det knakar och har tuffat till sig från de första dagarna. Han är dock en duktig kille och lyssnar både på sin husse och sin matte. Sitt, ligg och vacker tass har lilleman lärt sig kvickt! :> Att gå i koppel är nemas problemas numera. Men allt som ligger på backen är såklart väldigt mysigt att lukta på och stoppa in i munnen. Man får vara på sin vakt så att inte fel saker hamnar där. Folk slänger ju i princip allt på backen här i stan.

Midsommarafton spenderade jag och Eroz på landet. Även idag har vi varit där. Midsommardagen blev en lugn tillställning. Husse jobbar så jag, E och katten Muffin är hemma och tar det lungt. Jag var inbjuden till lite festligheter men jag ville inte a: ta med lillkillen för att möta (antagligen) onyktra människor eller b: lämna honom hemma själv. Våra promenader går bara i närheten av huset ikväll. Jag känner inget sug efter att möta löst folk på kvällskvisten idag, speciellt inte med valp i släptåg.

Jag tänkte uppdatera med ett par bilder. De som säger att det inte är lätt att fota djur (och särdeles inte en valp ;)) har så rätt. Det är ungefär som att fota en fiskmås på flykt :>

Alla bilderna är fotade på landet på mina föräldrars gård. Vi spenderar mycket tid där, Eroz och jag. Suget att flytta ut dit på heltid är ganska stort. Stort hus, fin miljö och stora fält och gigantisk gård i ägorna. Eroz trivs iallafall fint och så även resten av våra (och mina djur, jag har ju två hästar också). Eroz har redan bekantat sig lite med min grålle, som synes på bilderna. Dock från andra sidan stängslet och i koppel. Jag har försökt få till en helkroppsbild, men det var lättare sagt än gjort :> Jag fick åtminstone en bild när vi leker med E's boll. Det är riktigt roligt tycker vår lilla kille :)




080610

Det tar ut sin rätt att ha en valp hemma. Jag hade tänkt uppdatera med bilder här tidigare men det har inte blivit av. Nu är det dock dags.

För lite mer än veckor sedan bestämde vi oss för att åka och titta på en valp. Inte vilken valp som helst utan naturligtvis en rottis ;) Om det har varit någon som satt käppar i hjulet för ett valpköp har det varit jag. Jag har inte tyckt att vi har kunnat ägna rätt mängd tid åt en hund. Numera är dock situationen annorlunda och vi har faktiskt tid. Så snart vi var på plats i Hedmora så fastnade mitt intresse på en framåt liten krabat. Efter en del övervägande kom vi fram till att Jonas var av samma åsikt. Vips, så hade vi betalat handpenning och var en vecka ifrån att hämta hem vår nya familjemedlem.

Alla lister och sladdar gömdes undan i en rasande fart här hemma och vi var reda för att hämta hem vår lille valp.Ett problem kvarstod dock; vad skulle han heta? Jonas hade en hel del förslag tex Lord och Ossy. Ingetutav dessa gick hem hos mig. Till slut kom jag pånamnet Eroz, som vi båda gillade. Eroz fick det bli och en vecka efter vårt första besök kunde vi hämta hem honom.

Nu har Lilleman bott en dryg vecka hos oss. Han är duktig men man får icke förglömma att han fortfarande är bara en valp. Att gå i koppel går märkbart mycket bättre, han kan sitta på kommande (när det inte är för mycket som distraherar runtomkring förstås) och är duktig med sina behov. Han har även fått vara själv korta stunder och det går bara bättre och bättre. Dock är han just nu mest mattes hund. När husse är ute och går med honom så har han benägenhet att sittstrejka ibland..







På bilderna ovan är vi på första besöket,
husse och Eroz ute på en av sina första promenader,
leker, busar och sover ut på landet och slutligen
har vi varit på upptäcktsfärd vid havet. Vattnet var väl
sådär tyckte Eroz. Varför bada när man kan göra
roligare saker, som att leta pinnar och sjögräs :P


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0