090330

På den lilla halvön, mitt barndomshem, som var sommarställe fram till 2005, blåser det idag kall nordan. Det blåser friska vindar och man hör ute på gården hur havet stormar en liten bit bort. Dagen har således mestadels spenderats inomhus. Eroz har såklart fått vara ute och rastats men den mest aktiva tiden har vi varit i stallet och eroz har fått busa av sig på stora ytor utan att matte blåser bort :)

Det är mycket att göra just nu. Jag ska för första gången söka eu-bidrag själv för åkermarken. Man får en liten summa för att röja och hålla efter marken.  Jag är uppväxt med det och har pysslat med höskörd på somrarna sedan jag var en liten knatte. Kanske bör det övervägas om man ska odla eget spannmål i framtiden? Nåväl. Eget hö tar vi varje år. I år är dock första gången jag måste stå lite på egna ben..

Resterande del av veckan har vi en dag i skolan. Fram tills dess ska jag sysselsätta mig med en hemtentamen. Det ska bli skönt att få den ur världen. En vecka med mycket tid hemma blir det alltså. Husse jobbar i stort sett hela veckan så det är ju tur att någon av oss är ledig. Jag förmodar att vi spenderar den största tiden här. Med vårvindar friska.. Det är bara att plocka fram den tjockaste vinterjackan igen. Om jag nu orkar dra med mig stativ och kamera så ska jag försöka dokumentera lite nere vid havet. Vid naturreservatet och vår mark som löper fram till stranden tror jag bestämt. Knallar jag runt på vår egen mark så tänker jag dessutom ha E lös hur mycket jag vill :P

090329




090326

Eroz gillar att leka i snön. Den gamla, nötta, punkterade och lortiga fotbollen han lekt med sedan han var valp är favoriten. Det spelar ingen roll hur mycket matte viftar med en sprillans ny boll. Eroz gillar sin gamla lortiga boll :)

Gissa vad matte håller i handen här...



kan det vara lortiga bollen kanske? ;)

090321

Det märks att matte i hushållet inte är 18 år längre. Igår så åt och drack jag lite gott med en kär vän som kommit på besök. Idag har jag inte gjort så många knop. Nej. Även om det är roligt att träffa gamla vänner så är det skönare att bara ta det lugnt och krypa ner i sängen i tid. Eroz har varit hos sina "farföräldrar" och varit ute på långa skogspromenader idag. Imorgon blir det landet för hela slanten. Jag tror att vi stannar tills tisdag. Lite frisk luft och tid vid havet är skönt för att ladda batterierna för lite plugg. :)

Vi har skaffat Eroz en ny karda. En riktig superkarda faktiskt. Man behöver inte ta bort håret själv utan bara trycka på en knapp. Smidigt!


Eroz tar soffan och kokboken i besittning..

Att fotografera en hund..

Det är ingen hemlighet att matte i det här hushållet är förtjust att fotografera. Det mest förekommande motivet råkar vara Eroz :)

Det här med att få till "rätt" pose är dock inte alltid det lättaste. Utomhus är det lättare. Inomhus föredrar han oftast att gå fram och undersöka vad jag har för konstig manick i ansiktet. Sätter jag honom på en plats och beordrar att stanna så fungerar det ju oftast bra. Men inte när man har en Muffin som springer runt och ditstraherar. Då blir det inte alltid som man vill :)

Trista ljusförhållanden på dessa foton tyvärr. Det är dags för mig att införskaffa det där objektivet jag jämt pratar om tror jag :)


Sömntuta

När vi skaffade Eroz hade vi sedan länge bestämt att det skulle vara aja baja att vara uppe i soffan och sängen för honom. Nu blir det ju inte alltid som man tänkt sig.. Som den gullegris han är så fick han ändå en given plats i vår säng till slut. Numera kan det alltså se ut så här:


På bilden där han placerat sig bredvid husse är husse sjuk. När någon av oss är sjuk och krasslig
känner Eroz att det är hans plikt att ligga och vaka över oss. Annars sover han som en liten törnrosa
i vår säng. En lite hårigare och mer högljutt snarkande törnrosa då.. ;)

090317

Igår kom jag underfund med att att vovve lärt sig att öppna dörrar på egen hand. Han släppte ut sig själv två gånger när jag hade fräckheten att gå ut till matkällaren och stallet utan honom ;) Nu får vi hålla alla dörrar låsta tror jag bestämt.

Jag har känt mig lite krasslig idag. Med inställd föreläsning och avbokat gruppmöte för min del blev det lite extra vila. Det gjorde gott och nu mår jag bättre. Eroz och jag har spenderat en hel del tid i stallet, busat ute på landet och även en längre promenad ner till havet. Ikväll är husse ledig så vi ska titta på film, äta grillspett och bara ta det lungt. Eroz och Muffin (kissemiss) också såklart.

Självklart glömde jag kameran när vi gick till havet (det är soligt och hade blivit snygga bilder) men däremot fastnade E på kort hemma idag. Här är dagens Eroz (i bakgrunden ser man vår katt, som tror att han är en florist och misshandlar alla blommor):



Snart ska jag ta en dusch och Eroz får följa med. Han hittade nämligen någon "god" doft att rulla sig i nere vid havet :S

090307

Det är mycket bilder på vovven, som inte kommer upp här. Sedan jag skaffade min digitala systemkamera (strax innan vi åkte och tingade eroz) har jag fotat åtskilliga gb. Närmare 60 skulle jag tippa på..


090304

Ett par bilder på världens goaste vovve :)
Bus i snön ute på landet och kvällsmys i husses knä.
Den senare lite taskigt redigerad. Jag hade visst lite bråttom ;)











Jag har sagt det förut men det tål att sägas igen. Vi kunde inte ha fått en goare eller gladare kille!


RSS 2.0