081125

Det var ett tag sedan det skrevs här nu. Det beror främst på att jag har haft mycket att göra i skolan. Att plugga är kul och ger ljusa framtidsutsikter men nog tar det en del tid :) Men självklart har det varit en massa hund och matte-tid ändå. Men utöver djuren och hemmet så har fotografering och hängande vid datorn (i annan form än plugg) kommit i skymundan.

Eroz mår bra. Han har fått skåda den första riktiga snön och tycks älska den. Vi tog en timmes kvällspromenad i snön ikväll och det var lugnt och fridfullt. Vi har hittat en runda som känns lagom i närområdet här. Dock så är det alltid trevligare att vara på landet och vi är fortfarande ofta där.

Husse har jobbat mycket nätter och jag har varit borta mycket dagar så vi behöver ytterst sällan hundvakt. Alldeles utmärkt för Eroz.. Fast kanske inte lika utmärkt för oss att träffas så lite :) På helgerna är vi fortfarande oftast på landet utan paus. Där får Eroz springa fritt. Det är lite kontraster mellan rasthagen här i stan och gården på landet. Gården är många, många gånger större än rasthagen. Jag tror inte att vi blir stadsbor så länge till..

Några bilder har jag som sagt inte hunnit med. Men till helgen kanske jag släpar med mig hund, stativ och kamera till havet. Det återstår att se :)

081115

Idag har Eroz varit ute och lattjat med sin hundkamrat Berner Sennern Saso. Mycket uppskattat tror jag bestämt :) E har börjar pinka in sitt revir väl här i kvarteret och växa till sig lite. Han är en rätt grov och kompakt kille. Men å andra sidan ser vi inte så många andra rottisar här så man blir väl lite hemmablind. 

Vovve mår iaf bra och växlar mellan att vara riktigt lydig och fin till att helt glömma bort vad alla kommandon heter. :P  Dock så är han inte särdeles jobbig. Han har inte förstört en pryl här hemma (bortsett från husses sockor, men de luktade säkert illa ;)) och han är ändå inte svår att sätta på plats för oss. Däremot testar han glatt nya människor rätt friskt. Han är inte elak på något vis men som andra djur så testar han ju var gränsen går. Det märks tydligt vilka som är husse och matte. :)



Några bilder blir det inte idag. Möjligtvis imorgon. Jag funderar på om vi ska försöka ställa honom någon gång till medans han är hyfsat liten. Då ska vi båda vara med. Jag tror att det är nyttigt både för Eroz och oss.

Jag ska hålla lite utkik efter kurser på brukshundsklubben framöver. Jag vet inte om vi ska ta klubben här eller klubben på landet. På landet finns det nämligen ett ridhus att hålla till i vid dåligt väder. Perfekt :)

081111

Idag har jag och Eroz tagit en riktig långpromenad. Inget ovanligt med det. Om så inte vore att vi gjort det hemma i stan. Jag föredrar egentligen att ta med mig Eroz antingen till landet, där vi är näst intill varje dag, alternativt att ta honom med till spåret i skogen och traska där. Herrn uppför sig dock bättre och bättre. Vi har nött mycket och nu kan han kontrollera sitt behov av att hälsa på varenda människa vi möter och ha bättre kontakt med mig. Bra, bra.

Jag funderar på nytt foder till vovve. Jag är inte helt tillfredsställd med det han har nu. Han är förvisso fin i pälsen och välmående. Men jag tycker att han kan vara lite väl lös i magen ibland och just nu äter han rätt dåligt. Om hans minskade aptit  är relaterat till foder eller att han håller på att bli könsmogen är jag inte hundra på. Men han äter torrfodret om jag blandar i blötmat så jag får nog tippa på det första..

Som matalternativ har jag funderat på följande; RC har ju fått in ett "Rottweilerfoder". Efter att ha efterforskat i flera affärer så har jag dock kommit fram till att de inte rekommenderar detta tidigare än vid 12 mån. Jag har även kollat på ett annat Rottweilerfoder som jag tyvärr glömt märket på men samma sak med det. Nu finns ju förvisso RC's vanliga valpfoder som Eroz har ätit tidigare. Eventuellt går vi tillbaka på det.. Det finns ju en hel drös foder att välja mellan men jag har även fått upp ögonen för Magnussons Meat & Bisquit.  Är det någon som har några erfarenheter av detta hojta gärna till!

Husse är måttligt road av mina foderfunderingar. Jag är däremot rätt glad i sådana här sysslor. Jag gör ju upp foderstater till hästarna och har järnkoll på vad de äter. Klart som korvspad att vi ska veta vad Eroz foder egentligen innehåller. :]




081104

Ingen snö på backen än. Det har hunnit snö lite i Gävle men innan vi har farit hem så har det mesta varit borta. Eroz har mao inte fått känna på riktig snö än. Det ska bli spännande att se hur han reagerar *fniss*  Natten som var har vi spenderat i Gävle och nu ska vi bege oss ut på landet och till stallet. Jag planerar även att baka lussekatter idag. Fast jag bakar dom på mitt eget lilla vis. Vi får se om Eroz får smaka.. Han får nog hålla sig till hundmat istället ;)

På torsdag ska jag ta med mig Eroz och hans husse på långpromenad med picknick vid havet. Självfallet planerar jag även att fotografera yrvädret. Jag är alltid på jakt efter det perfekta fotot av honom. Det är rätt kul att ha hans uppväxt så pass väldokumenterad som de nu är. :)

November innebär också jubileum för mig och husse. Två år har vi spenderat ihop men det känns som om vi känt varandra hela livet. Vi har båda haft förhållanden tidigare, särdeles jag har haft ett betydligt längre förhållande, men vi har aldrig känt så här tidigare. Det är ju fint att ha hittat sin pusselbit här i livet :) Jag vet inte om vi ska åka bort någonstans. Finns det hundtillåtna hotell? Annars har vi förvisso underbara hundvakter men jag har helst lilla pyret med mig :)

Nu måste vi bege oss. Stallet och lussebullarna kallar. Ha en fortsatt bra dag.

RSS 2.0