1 år

Eroz tackar för gratulationerna och hälsar förstås alla sina syskon i e-kullen grattis också! :)  Eroz firade sin födelsedag med hundmat i vanlig ordning och för att piffa till det lite åt han en pizzaslice, lite godsaker och ett tuggben dagen till ära :)

Födelsedagsbarnet har varit osedvanligt energisk idag. Vi har mestadels busat hela dagen. Vilken styrka och snabbhet lillen besitter numera :) Det känns som om det inte var länge sedan han var ett litet knyte och tultade runt på lite klumpiga och korta ben :)

Innan vi åkte och tittade på Eroz var vi på väg att kika på en kull Rottisar några månader innan men jag backade i sista sekund. Vi ville ha vovve men då var det fel tidpunkt. Jag jobbade då mycket oregelbundna tider och framförallt mycket nätter, precis som husse. Det kändes inte som om tiden fanns till även om vi ville. En tid senare så fick jag reda på att min arbetsplats skulle läggas ner i slutet av sommaren. Jag sökte således skola till hösten. När man studerar finns det mycket mer tid över till en vovve. Sedan fann vi Chiltanas och åkte för att kika på en liten vovve :)

När vi först träffade lille Eroz så var det kärlek vid första ögonkastet. Vi hade tre små krabater att välja mellan och snabbt stod det klart vilken vi skulle ha. Den minsta, lurvigaste och modigaste lilla plutten. Eroz försökte båda rymma, äta upp blommor och sniffa på tepåsar när vi var där. Egentligen var vår vovve tingad sedan tidigare men tydligen var det en inte helt seriös valpköpare om jag förstått det hela rätt. Hur som helst är vi ju väldigt glada att han fick komma till oss.

När vi väl betalt handpenning och var på väg hem så kom vi underfund med att vi hade helt olika åsikter om namn. Husse ville helst ha ett "manligt" namn som tex Ossy. Det föll inte alls mig i smaken. Dessutom hette hans tidigare rottweiler "Boss". Ett helt felaktigt hundnamn om man är tillsammans med en hästtjej. Boss är nämligen smulor av hö man får i skorna när man packat balar. :P Många namn var på tapeten innan jag från ingenstans sade Eroz. Eroz fick det bli. Det klingade rätt och vi var överens. Men i efterhand verkar de flesta tro att han är döpt efter Eroz Ramazotti.. Helt fel :)

Sedan kom dagen då vi fick hämta hem pyret. Oj, oj så mycket han hade växt på bara några veckor :) Han sov hela vägen hem till Gävle i min famn. Sedan började äventyret. Det var ett väldigt sjå med att springa upp och ner i trappor med valp i famnen tills lillen blev rumsren. Den första tiden spenderade vi mycket tid på landet. Vi lekte tills Eroz somnade och jag låg bredvid på en filt ute i solen. Jag hade en lång ledighet precis när vi hämtat Eroz så vi fann oss i att vara tillsammans på tu man hand den största delen av tiden i början. Innan rumsrenheten infann sig hann ett par olyckor ske. En olycka involverade husses jeans som Eroz gjorde både nummer ett och två på :>


Efter den första valptiden har jag nästan slutat se hur vår vovve växer. Man blir väl hemmablind antar jag. Men när jag tänkter tillbaka så står det ju klart att han förändrats mycket i både beteende och fysik. Han är fortfarande en lekfull och livlig krabat men numera lite mer förståndig och lydig. Tur är väl det eftersom han ökat i vikt från drygt 5 kilo till över 40 :>









Bilden längst ner är tagen på 1-årsdagen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0